Nieuws en blog

Terug naar het overzicht
Centraliseren van activiteiten

Centraliseren van activiteiten; snel scoren of duurzame oplossing

In de medische wereld wordt specifieke kennis gecentraliseerd in daarvoor aangewezen ziekenhuizen. In de FMCG markt worden alle inkopen op centrale distributie centra bijeengebracht om vervolgens naar individuele vestigingen uitgereden te worden. Ook in de automotive verdwijnen de voorraden onderdelen bij individuele vestigingen naar centrale (regionale) magazijnen. Maar waarom gebeurt het eigenlijk? En wat is voor mij als ondernemer hier het voordeel van?

De belangrijkste motieven om te centraliseren zijn kostenvermindering en verbetering van de kwaliteit. Ondernemers zijn vaak in de veronderstelling dat het centraliseren van activiteiten direct gepaard kan gaan met kostenbesparingen, maar het zijn zeker ook de indirecte effecten welke tot een beter resultaat leiden:

Inkoop

  • Uw toeleverancier hoeft nog maar op één plek te komen. Het verminderen aan transport bewegingen aan de kant van uw toeleveranciers, kan leiden tot een betere inkoop.
  • Eén centraal zicht op de goederen welke voor uw bedrijf worden ingekocht.  

Efficiëntie

  • Bundelen van kennis op één plek; er zijn minder rollen en/of dubbelrollen nodig op de individuele vestigingen.
  • Proces optimalisatie; doordat de kennis op één plek is zullen deze specialisten ervoor zorgen dat hun werk eenvoudiger wordt, wat tot een efficiënter proces leidt.

Verkoop

  • Door beter voorraadbeheer kunt u uw klanten een betere service bieden; minder nee-verkopen, minder zoekbewegingen of een artikel binnen een van uw vestigingen aanwezig is.
  • Tegenwicht in strijd met competitie; meer en meer aanbieders zijn bezig met het optimaliseren of uitbreiden van hun activiteiten. Centraliseren van activiteiten kan leiden tot optimalisatie, waardoor u mee kunt in de strijd.

Inventaris

  • Niet iedere vestiging hoeft te worden voorzien van inventaris of in mindere mate van benodigde inventaris.
  • Vierkante meters kosten geld. Daarnaast kunnen ook banken moeite hebben met het feit als u grote hoeveelheden voorraad heeft. In het geval van een magazijn liggen hier artikelen te ‘slapen’, terwijl de vierkant meters ook een andere meer commerciële functie kunnen krijgen.

Het daadwerkelijk centraliseren van activiteiten vraagt een gedegen voorbereiding en begeleiding / aandacht gedurende het traject. Het nemen van de juiste stappen kan onaangename verrassingen met bijbehorende kosten voorkomen.

Bent u geïnteresseerd welke rol BranchePartners hierin kan spelen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Nieuws - 22 augustus 2019, geplaatst door BranchePartners
BranchePartners

Hoofdveste 32 b
3992 DG Houten
info@branchepartners.nl

Bel ons voor direct contact:
088 804 05 06

Nieuwsbrief
Lees onze berichten op LinkedIn
BranchePartners op social media