Wat doe je bij BranchePartners?
Binnen BranchePartners adviseer ik organisaties op het gebied van marketingcommunicatie, mediastrategie, PR en digitale transformatie. Er verandert veel in zowel het medialandschap als de customer journey en ik probeer opdrachtgevers met kennis en advies tijdig hun bedrijfsvoering hierop te laten aanpassen.
Wat kunnen klanten van je verwachten?
Groot enthousiasme voor en goede kennis van het actuele medialandschap en de digitale transformatie. Daarnaast vind ik het interessant organisaties op dit gebied verder te brengen, hen klaar te stomen voor de digitale toekomst. Op een pragmatische manier, met concrete oplossingen en de juiste partners. Ook breng ik een jarenlange ervaring in de automotive-, media- en reclamebureauwereld mee.
Wat is je drijfveer?
Voor mij is het belangrijk dat onze klanten de veranderingen in het medialandschap en de digitale ontwikkelingen als een kans zien. Dat ze enthousiast worden om hierop te schakelen en hierin de juiste investeringen doen, de goede beslissingen nemen. De consument doet steeds meer via het digitale kanaal en wil zijn of haar mobiliteit vanaf de mobiel managen. Dit is echt de toekomst en het is mooi als je ziet dat onze klanten daar strategisch op gaan anticiperen.
Hoe zie je de toekomst binnen je vakgebied?
De veranderingen van het medialandschap gaan snel. Als consument kopen we meer dan ooit onze spullen digitaal, oriënteren we ons via social media en met steeds meer videocontent, laten we ons inspireren door influencers en genereren we daarbij talrijke digitale sporen die door commerciële bedrijven in de retargeting gebruikt kunnen worden om de dialoog met een prospect of klant relevanter te maken. In dit Umfeld zijn de veranderingen talrijk, worden algoritmes van sociale netwerken bijna maandelijks aangepast, wordt de functionaliteit van digitale tools steeds groter en bouwen we niet alleen in de echte maar ook in de virtuele wereld merken. Vanuit mijn expertise is het interessant deze ontwikkelingen te volgen, bedrijven vanuit BranchePartners te wijzen op de kansen die communicatie, media en pr juist nu bieden en onze klanten te begeleiden de bedrijfsstrategie daarop aan te passen. Aanpassingen waardoor ze top of mind bij hun klanten blijven en zichtbaarheid houden tussen al die mediaprikkels die de hedendaagse consument krijgt.
Wat is je achtergrond?
Na mijn HAVO in Gouda en mijn VWO op het Montessori Lyceum heb ik op de Universiteit Utrecht Internationale Bedrijfscommunicatie en Italiaanse Taal & Cultuur gedaan. Na het behalen van deze studies ben ik bij een internationale start-up in Woerden aan de slag gegaan en vervolgens in 2000 als PR-manager bij Peugeot Nederland gaan werken. Daarna nog twee andere communicatiefuncties bij Peugeot vervuld, totdat ik in 2008 de overstap naar Renault Nederland heb gemaakt. Eerst als Campagnemanager en vervolgens vanaf 2012 als Manager Marketing Communicatie. In die periode heb ik het bestaande marketingcommunicatiebeleid naar een digital first strategie omgezet, de social media kanalen groot gemaakt en een YouTube-strategie geïmplementeerd. Sinds juni 2019 ben ik na 20 jaar Franse automotive zelfstandig werkzaam. Een verbreding van mijn horizon waarbij ik bijvoorbeeld reclamebureaus adviseer bij hun automotive proposities, maar ook consultancy trajecten doe. Daarnaast spreek ik af en toe op seminars over media, innovatie & automotive en ben ik betrokken bij diverse landelijke reclamejury’s. Tot slot schrijf ik de automarketing-column voor MarketingTribune en werk ik natuurlijk met veel enthousiasme in de adviestrajecten van BranchePartners.
Wat was je eerste bijbaantje?
Ik ben in mijn scholierentijd Crewtrainer bij McDonalds geweest. De auto’s trokken echter al snel de aandacht. Mijn studententijd ben ik daarom vooral doorgekomen met lelijke Eendjes in Duitsland op te kopen, ze vervolgens in een Utrechts schuurtje met wat vrienden te pimpen en ze dan aan een medestudent te verkopen. Ik zie me nog op Kerstavond in de winkelstraat van Krefeld staan en tussen het winkelende publiek van de Weihnachtsmarkt een groene Eend op de aanhanger van de CX GTi Turbo 2 opladen. Nu lang geleden maar dat is een heerlijke ‘autotijd’ en een erg goede periode voor m’n Duits geweest.
Waar zou je morgen wakker willen worden?
Ondanks mijn Franse autoliefde heb ik nog altijd veel met Italië. Wil zeker nog eens vaker wakker worden in een mooie Casale ergens tussen Florence en Rome waar de rijke historie van Toscane, het landelijke leven van Umbrië en de schoonheid van Lazio samenkomen.
Kennis
Vaardigheden
Portfolio
Jos van den Bergh

Partnership Dutch Design Week
In 2018 voor Renault Nederland de partnership met Dutch Design Week in Eindhoven gerealiseerd. Daarnaast met Nu.nl, RTL en NRC Handelsblad een contentstrategie rond deze unieke partnership ingericht en de Renault Design Award als social media activatie tijdens DDW georganiseerd.

Effie-coach
Na jarenlang in de Effie jury te hebben gezeten ben ik sinds 2020 Effie-coach en help ik bureaus en adverteerders bij het Effie waardig maken bij de cases die zij willen inzenden. Bij de Effie-awards draait het om het aantonen van de effectiviteit van marketing communicatie en de jury laten zien dat de marketingcampagne aantoonbare resultaten heeft opgeleverd.

YouTube Marketing
De automerken en dealergroepen zijn nog niet goed vindbaar op YouTube. Kanalen kunnen beter ingericht worden, zoekopdrachten komen vaak uit bij dubieuze uploads en videocontent sluit niet optimaal aan bij de customer journey. Ik begeleidde YouTube Strategy & Service bureau 5PM uit Amsterdam bij het opzetten van hun automotive propositie.