Nieuws en blog

Terug naar het overzicht
Data 200X200

Onvolledig klantbeeld belemmert marketing

Een goed klantbeeld krijgt u niet op een presenteerblaadje aangereikt. Een integraal klantbeeld wordt vaak gezien als de droom van iedere organisatie.

Onderzoek van RDC wijst uit dat er nog veel werk verzet moet worden rond het hebben en benutten van een volledig klantbeeld bij merkorganisaties.

Veranderend consumentgedrag

Potentiële klanten zijn al honderden keren op internet en social media geweest om zich voor te bereiden op een aankoop. Digitale mogelijkheden en ervaringen hebben dus grote invloed op de klantreis. De merkorganisaties willen de consument een retailervaring bieden die hierop inspeelt. Het succes hiervan is afhankelijk van de mate waarin verschillende partijen slim samenwerken.

Kwalitatief onderzoek RDC

RDC heeft een kwaliteit onderzoek uitgevoerd en in kaart gebracht in welke digitale transformatie merkorganisaties zitten. Onderwerpen uit dit onderzoek zijn o.a. connected car, data-driven marketing, marketing automation, customer experience en location based marketing. Een greep van een aantal belangrijke waarnemingen:

Onvolledig klantbeeld belemmert automatiseren klantcontacten

Slechts 20% van de merkorganisaties heeft een volledig klantbeeld waarbij online en offline databronnen zijn geïntegreerd. Dit houdt in dat 80% nog bezig is om verschillende bronnen aan elkaar te knopen. Dit belemmert het automatiseren van klantcontacten. De ambitie om te werken vanuit één klantbeeld is dan ook niet te realiseren.

Data-integratie is grootste knelpunt voor data-driven marketing

Er is sprake van weinig centrale coördinatie, waardoor afdelingen binnen merkorganisaties ieder hun eigen systemen en kanalen inzetten om klanten en prospects te benaderen. Het integreren van data wordt als grootste hindernis gezien bij 80% van de respondenten. Daarnaast zijn ook samenwerking en het vaststellen van een gezamenlijke strategie duidelijke struikelpunten.

Het hele artikel leest u hier >>

Bron: RDC

Nieuws - 27 maart 2017, geplaatst door BranchePartners

Sparren over het vergroten van uw retail power?

Wij staan voor u klaar

Franklin van de Laar
Arnold Koopmans
Bekijk alle BranchePartners specialisten
Plaats een reactie
BranchePartners

Hoofdveste 32 b
3992 DG Houten
info@branchepartners.nl

Bel ons voor direct contact:
088 804 05 06

Nieuwsbrief
Statuten en Huishoudelijk reglement
BranchePartners op social media