Nieuws en blog

  • Home
  • Nieuws en blog
  • Telematica; winst voor autofabrikant of universeel? wat te denken van de dealer?
Terug naar het overzicht
Franklin van de Laar

Telematica; winst voor autofabrikant of universeel? wat te denken van de dealer?

Onlangs bezocht ik het Telematica Congres van Automotive Insiders en After Sales Magazine. Éen van de vragen die mij het meeste boeide, was wie als ‘winnaar’ uit de strijd zou komen: de autofabrikant, de universeel, de leasemaatschappijen, de verzekeraars, of de consument.

Uiteraard werd de consument als één van de winnaars benoemd omdat die allerlei leuke features tegemoet kan zien. Vanuit ons BranchePartners perspectief was en ben ik vooral geïnteresseerd in de positie van de retailer en in dit geval in die van de merk gebonden retailer, de dealer.

Winnaar?

Kenneth van Dam van de Plan B Company dicht de universele autobedrijven de meeste winnaarskansen toe omdat zij vrij in hun keuze zijn om op telematica in te spelen en niet afhankelijk zijn van wat hun merk (fabrikant en/of importeur) optuigt en niet optuigt.

De vertegenwoordiger van BMW Nederland gaf duidelijk aan dat zij als fabrikant (en in het verlengde haar dealernetwerk) alles in het werk stellen om de voorsprong die zij hebben vast te houden.

Ook mede organisator Jos Veldhuizen stelde dat het dealerkanaal met 2-0 of 3-0 voorstaat op het universele kanaal. Hij bedoelt daarmee waarschijnlijk de fabrikant, want wat dit echt voor de dealer-retailer betekent, werd niet duidelijk en zou wel eens erg van merk tot merk kunnen verschillen. De autobranche gaat volgens Veldhuizen sowieso op termijn hun controle (zo ze die al hebben) op de klant kwijt raken aan platforms, zoals de hotelbranche heeft ondervonden met bijvoorbeeld booking.com.

Communiceren met de consument

De sprekers verwachten dat partijen van binnen en buiten de automotive branche dongels gaan introduceren (aan te sluiten op de OBD), of kastjes gaan aansluiten op de Can-bus. Aangezien er  maar 1 dongel en/of 1 kastje in de auto past,  krijgen we een boeiende strijd wie wanneer welke dongel/kast plaatst (en geplaatst weet te houden) om op die manier rechtstreeks met het voertuig en dus de consument te kunnen communiceren (lees sturen).

Een voorbeeld uit de markt  kwam van leasemaatschappij Arval die als feedback uit de zaal aangaf dat zij haar  wagenpark wil  voorzien van een eigen dongel. Opvallend was trouwens dat ondanks dat Arval hierbij de samenwerking met merken (OEM) opzoekt, zij aangaf het inbouwen naar alle waarschijnlijkheid via enkele te selecteren inbouwstations te laten verlopen. Naar verluid teveel gedoe om dat decentraal via dealernetwerken te regelen…..

Mijn handen jeuken om met de dealernetwerken c.q. dealerverenigingen samenwerkingsconstructies te bedenken die beter inspelen op de vraag, de (telematica) ontwikkelingen én daardoor een sterkere (eigen) positie te verwerven voor het merkkanaal.

Er is een groot verschil in tempo en transparantie in telematica ontwikkelingen als je kijkt naar verschillende merken. Komt uw merk met oplossingen voor nieuwe auto’s, of ook voor oudere bouwjaren? En hoe zit het dan met de binding van uw vreemd merk after sales klanten?

Bijzonder om te zien dat PON heeft gekozen om het tempo van haar autofabrikanten niet af te wachten. Met ‘Mind’ zet zij zelf als onafhankelijke importeur telematica op de kaart en weet de consumenten en hun voertuigen aan haar gebonden. Zodra de fabrikanten met telematica oplossingen komen, zal PON die op een of andere manier integreren. Sterk is natuurlijk dat deze importeur dan een eigen positie, kennis en data heeft verworven en dus sterker staat in het verdedigen van haar belangen.

Land der dealers

Naar verwachting komen leasemaatschappijen en fleetowners en waarschijnlijk ook enkele grote universele ketens met telematica oplossingen. Wat gebeurt er in het land der dealers? Wordt er afgewacht tot hun fabrikant met een oplossing komt in de hoop dat die goed aansluit op de Nederlandse markt? Wordt er (blind) op vertrouwd dat men in de tijd van krimpende netwerken een relevante positie behoudt in het dealernetwerk van de toekomst? En dat de telematicaoplossing van de fabrikant de consument automatisch naar hun toestuurt c.q. blijft sturen? Succesvolle bedrijven nemen de regie zelf in handen en stellen hun  relatie met de consument centraal. Zij zorgen in ieder geval dat zij de huidige beschikbare klantgegevens (en zodra beschikbaar voertuiggegevens) goed en geborgd vastleggen in hun eigen ICT oplossingen. Niet alleen leunend op de webbased fabrikanten databases ‘de my ….platforms’ waarbij de toegang in principe is voorbehouden aan de gecontracteerde dealers en reparateurs (max. 24 maanden zekerheid op toegang dus….).

Eigen databases voorzien van de juiste privacy waarborgen, zodat consumenten prettig zaken blijven doen? Daar kunnen dealers vandaag al mee aan de slag. Volgens Mind-projectleider Tuitel (PON) leert hun praktijk dat consumenten het prima vinden om data met dealers te delen als ze zelf ook maar toegang tot deze data hebben en  weten waartoe de dealer toegang heeft én toegevoegde waarde ervaren.

U raadt het al, zekere winnaars kan ik niet aanwijzen, maar dat de retailers als de wiedeweerga moeten zorgen dat zij aan de bal blijven, is mij wel duidelijk.

Blog geschreven door Franklin van de Laar. Wilt u meer weten over hoe u klant- en voertuiggegevens privacy proof borgt binnen uw eigen ICT oplossingen, dan helpen onze specialisten van BranchePartners u hier graag bij, middels de speciaal hiervoor opgerichte Mobiliteit Privacy Desk.

Blog - 20 juli 2016, geplaatst door BranchePartners
Plaats een reactie
BranchePartners

Hoofdveste 32 b
3992 DG Houten
info@branchepartners.nl

Bel ons voor direct contact:
088 804 05 06

Nieuwsbrief
Statuten en Huishoudelijk reglement
BranchePartners op social media